Mendapatkan research topic overview di dalam handbook

Post kali ini menyentuh bahan yang boleh membantu anda mendapatkan research overview  yang lebih berfokus tentang topik anda. 

Sudahkah anda explore bahan ini?

Handbook – merupakan bahan rujukan yang memberi pencerahan tentang sesuatu bidang atau sebagai manual/panduan untuk sesuatu perkara.

Dapatkan handbook yang mengandungi ringkasan perkembangan penting penyelidikan dalam bidang yang anda pilih.  Bab-bab di dalamnya mengandungi synthesis hasil-hasil penulisan/dapatan penting bidang-bidang tertentu dan biasanya dihasilkan oleh pakar atau penyelidik dalam bidang tersebut.

Darinya anda akan mendapat maklumat tentang penyelidikan-penyelidikan yang telah dihasilkan dahulu, key person, dan tidak ketinggalan rujukan-rujukan yang boleh anda gunakan untuk pencarian seterusnya.

Cuba taipkan handbook of atau handbook of research di WebOPAC 2.0 PTAR ini, tukar field menjadi title dan klik find untuk mengetahui  judul handbook yang terdapat di PTAR 



Taip keyword seperti ini “handbook of research”, anda akan dapat 274 hits.  Jika anda buang tanda inverted commas “ dari keywords maka anda akan dapat 647 hits. 


Contoh handbook yang terdapat dalam koleksi PTAR, yang ini dalam versi buku elektronik. Klik Chapter PDFs via platform untuk mendapatkan bahan.



Untuk mudahkan anda memilih buku bercetak yang terdapat di PTAR seperti judul ini,  dapatkan review dari Amazon.com terlebih dahulu.  Contohnya ulasan untuk buku ini:

 “The International Handbook of Research on Conceptual Change consists of twenty-seven chapters that clarify the nature of conceptual change research, describes its most important findings and demonstrates their importance for education. It is organized into six sections that include detailed discussions of key theoretical and methodological issues, the roots of conceptual change research in the philosophy and history of science, mechanisms of conceptual change, and learner characteristics. It also contains chapters that describe conceptual change research in the content areas such as physics, astronomy, biology, medicine and health, and history.” (sumber review :  www.Amazon.com)

Semoga post ini membantu anda mencari  maklumat penyelidikan terdahulu (previous research) dalam bidang/topik anda. Berjumpa lagi nanti dengan sumber seterusnya, review articles,  untuk mencari perkembangan terkini penyelidikan dalam bidang/topik yang anda pilih.


No comments: